Mad/kostpolitik herunder fødselsdage

Mad/kostpolitik

Med respekt for, at alle familier har forskellige madvaner, har forældrebestyrelsen udarbejdet følgende kostpolitik:

Det er forældrenes ansvar, at lære deres barn at spise sundt og varieret, så barnet får de vitaminer og proteiner, der er nødvendige for både vækst og velvære. Se gerne sundhedsstyrelsens anbefalinger her: https://youtu.be/mCBnMrZQZVs

Børnehaven er medansvarlig, i det omfang det er muligt, i at bevidstgøre og påvirke både børn og forældre til gode kostvaner ligeledes ifm. de måltider vi tilbereder og spiser i børnehaven.

•Vi har faste spisetider, hvor vi spiser sammen og lægger vægt på socialt samvær. Vi taler om maden og hvor den kommer fra, f.eks. fra jord til bord, økologi og miljø. Børnene inddrages i borddækning og evt. andre praktiske gøremål omkring måltiderne.

•Vi holder god bordskik ved at vaske hænder inden vi spiser, vente på tur og rydde op efter os selv, når vi er færdig.

Morgenmad:

Der tilbydes så vidt muligt økologiske havregryn og havrefras til de børn, der kommer inden kl. 7.00. der vil være et alternativ til de børn, der ikke spiser havre.  Har børnene brug for at spise andet end det børnehaven tilbyder, så skal det spises hjemme og ikke medtages i børnehaven.

Formiddagsmad (madpakke nr. 1):

Børnenes medbragte formiddagsmad spises ca. kl. 9.00 i spisegrupperne.

Frokost (madpakke nr. 2):

Vi spiser madpakker i spisegrupperne ca. kl. 11.15 og børnene tilbydes økologisk mælk til.

Eftermiddagsmad (madpakke nr. 3):

Børnenes medbragte eftermiddagsmad spises fra ca. kl. 14.00-14.30 ved fælles bord.

I det daglige og til maddag snakker vi med børnene om, hvad der er sund kost og hvad der er godt for kroppen.

Der medbringes kun kage og andet sødt til fødselsdage.

Hvis der er lægelige, religiøse, kulturelle eller andre begrundelser for at børn ikke må få den samme kost som de øvrige børn, er vi behjælpelige med dette. Alternativ kost skal medbringes af forældrene ligesom forældrene har ansvaret for at meddele deres barns behov til personalet.

Fødselsdage:

Med respekt for, at fødselsdage afholdes forskelligt i alle familier og har forskellig betydning, har bestyrelsen udarbejdet følgende fødselsdagspolitik:

Hvis barnet ønsker at afholde fødselsdag i børnehaven, foregår dette stuevis, således at barnet medbringer fødselsdagsmad til det antal børn, der er på stuen.

Efter aftale med personalet på stuen kan fødselsdagen afholdes enten til formiddag ca. kl. 9.00 eller middag ca. kl. 11.00. Mor og far er velkomne til at deltage.

Hvis barnet ønsker at afholde fødselsdagen hjemme, er dette også en mulighed ved 4, 5 og 6 års fødselsdag. Tidspunktet aftales med personalet, men er typisk i tidsrummet kl. 10.00-12.00.

Husk at aftale fødselsdag med personalet senest en-to uger før.

Vi opfordrer til at begrænse mængden af søde sager – snak med personalet, når det bliver aktuelt. Hvis fødselsdagen afholdes hjemme, må der kun uddeles slik, der kan spises ved bordet, dvs. ingen slikposer med hjem.

Hvis fødselsdagen holdes privat; må der kun deles fødselsdagskort ud i børnehaven hvis alle stuens børn eller årgang er inviteres med.

Kost politik 2022.pdf

Shape Created with Sketch.