Solpolitik

Solpolitik for dagtilbud i Jammerbugt Kommune

Da solen er en forudsætning for dannelse af D-vitamin og da udendørs aktivitet er vigtig i forbindelse med fysisk aktivitet, er det ikke målet at undgå solen, men at omgås solen fornuftigt. (kilde: sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om solbeskyttelse.)

Målet med solpolitikken er:

- At beskytte børnene mod solens UV-stråler

- At give børnene fornuftige solvaner tidligt i livet

På baggrund af anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse har Børne- og familieudvalget i Jammerbugt kommune besluttet, at dagtilbuddet i samarbejde med forældrene skal tage ansvar for at skabe solsikre rammer for børnene.

Solpolitikken skal følges i perioden fra april til september for at sikre, at ingen børn eller voksne oplever at blive røde, forbrændte og/eller solskoldede.

Solpolitikken skal følges mellem kl. 12 og 15 eller når uv-indekset er 3 eller højere

Retningslinjer for Dagtilbuddet:

•Tjekke UV-indekset hver dag og formidle tallet på en synlig tavle.

•Sørge for rigelig skygge på legepladsen, f.eks. træer/overdækning/solsejl.

•Smøre børnene med rigelig (en håndfuld) vandfast solcreme, hvor tøjet ikke dækker. Solcremen skal være på mindst faktor 15.

•Personalet skal være gode, solsikre rollemodeller for børnene.

•Minde forældrene om indholdet af solpolitikken hvert år i april .

•Orienter nye forældre om solpolitikken.

•Evaluere solpolitikken hvert år efter september.

Retningslinjer for forældre

•På dage, hvor der varsles stærk sol og høj UV-stråling skal børnene have let tøj på, som dækker kroppen.

•Sørge for at der er let og brugbart tøj til rådighed i børnehaven

•Smøre børnene hjemmefra med rigelig (en håndfuld) vandfast solcreme hvor tøjet ikke dækker. Solcremen skal være på mindst faktor 15.

•Sikre at barnet har en bredskygget hat med navn i, ikke kasket.

•Tale med deres barn omkring fornuftige solvaner

•Være i dialog med personalet, såfremt der er særlige hensyn omkring ophold i solen

For at beskytte børnene mod solskoldning og derved forebygge de følgesygdomme som solskoldning kan medføre, skal overordnede retningslinjer følges i et samarbejde mellem forældrene og daginstitutionen.